Recurs de vocabulari emocional per a treballar l'Educació Emocional a classe i aprendre les diferents famílies emocionals.

Com treballar les emocions a l’aula?

Treballar les emocions a l’aula sabem que és ben important.

Nombroses publicacions nacionals i internacionals avalen els beneficis de treballar l’educació Emocional a l’aula. Però, per on comencem?

Doncs bé, introduir diàriament un moment de consciència emocional resulta molt favorable per a desenvolupar les competències emocionals d’infants i joves.

I com introduïm la consciència emocional?

1- Primer de tot, cal proporcionar material visual a l’alumnat per a què tinguin una referència sobre quin vocabulari emocional treballar i conèixer-se.

2- A més, és indispensable que clarifiquem les paraules que desconeixen sobre emocions per a què l’Educació Emocional es torni una activitat comprensible.

És a dir, que si els preguntem com se senten en aquest moment, puguin tenir un repertori de vocabulari emocional d’on triar quina emoció o emocions senten en aquell mateix moment.

Recursos educació emocional

Aquesta imatge de natura amb diferent paraules d’emocions és una bona opció per a entrenar la consciència, dins l’Educació Emocional. Podeu veure que el vocabulari està contextualitzat en un paisatge i que cada element conté una mateixa família d’emocions. Què és una família d’emocions? Les diferents paraules que matisen el sentir d’una de les emocions bàsiques:

• Por
  • Ràbia
  • Tristesa
  • Alegria
  • Sorpresa
  • Amor
  • Felicitat

Per a cicle inicial i mitjà de Primària resulta una bona seqüenciació de vocabulari per a treballar l’Educació Emocional de forma diària.

Es pot preguntar a continuació, perquè se senten amb l’emoció que diguin. No és obligatori per a desenvolupar la consciència emocional, però sí es pot convidar a que identifiquin de forma interna què els ha pogut portar a sentir-se així.

Recurs emocions

Per al cicle superior o comunitat de grans, es pot utilitzar algun suport visual semblant al que trobeu sobre aquest paràgraf.

Aquí les emocions bàsiques es completen amb una complexa  -la vergonya- i una relacionada amb la por però que cal diferenciar bé quant al significat -l’ansietat-. també podem observar com la família de paraules és més àmplia que l’anterior:

• Por: temor, pànic, terror
  • Ràbia: molèstia, hostilitat, irritació.
  • Tristesa:avorriment, decepció, solitud, pena, nostàlgia.
  • Ansietat: preocupació, angoixa
  • Sorpresa: estupefacció.
  • Vergonya: culpa, cautela, ridícul.
  • Alegria: il·lusió, goig, eufòria, diversió.
  • Felicitat: pau, plenitud, calma.
  • Amor: gratitud, respecte, admiració.

La millor disposició de l’aula per a treballar l’Educació Emocional és la rotllana o cercle de diàleg.

Malgrat això, el dia a dia de l’aula pot acceptar la disposició habitual de les taules i fer una expressió oral d’aquelles nenes i nens que vulguin participar per a compartir com se senten des del seu lloc.

A  www.educacioemocionalescolar.comhttp://educacioemocionalescolar   , realitzem tallers d’Educació Emocional amb l’objectiu de desenvolupar les diferents competències emocionals partint de la base d’entrenar la consciència emocional.

Endavant amb l’Educació Emocional mestres!