Vés al contingut

La comunicació NoViolenta a l’escola

L'ús de la Comunicació NoViolenta és una valuosa eina relacionada amb l'Educació Emocional que millora la competència social.

convivencia i mediacio escolar

Rosenberg va crear la Comunicació NoViolenta amb la voluntat d’aportar més compassió a les relacions entre les persones. Volia contribuir a construir un món més pacífic a partir d’un llenguatge que generi tot el contrari que culpa, vergonya, judicis i exigències.

Els centres escolars tenen la necessitat no només de prevenir els conflictes sinó de generar una convivència positiva, i la CNV és una eina que facilita aquest objectiu. No oblidem que a les escoles conviuen un mínim de 250 persones, entre claustre i alumnat arribant a més de 1000 les escoles d’un tamany mig.

La CNV ens ajuda a:

• Mirar el nostre interior i descobrir què hi ha.
  • Explorar les nostres necessitats bàsiques que ens mouen a actuar.
  • Expressar i escoltar més clarament el que passa al nostre interior.

Expressió honesta i Escolta empàtica

Amb la Comunicació NoViolenta (CNV) aprenem a escoltar les nostres pròpies necessitats més profundes i les de les altres persones. En un espai on hi conviuen infants, joves i adults, que hi hagi present la connexió amb les pròpies necessitats i la compassió vers les dels altres, ajuda a facilitar la resolució dels conflictes naturals que hi sorgeixen.

La CNV ens ajuda a descobrir la nostra comprensió, que és la base per a entendre profundament la dels qui ens envolta, sigui company de claustre o d’aula. El llenguatge que utilitza la CNV revela la consciència que tots nosaltres, quan interactuem amb els del nostre entorn, només estem tractant d’honrar els valors i les necessitats universals.

A través de la pràctica de la CNV, podem aprendre a aclarir allò que estem observant, quines emocions estem sentint, quins valors volem viure i què volem demanar-nos a nosaltres mateixes i a les altres persones per enriquir les nostres vides.

Gràcies a aquests processos, ja no necessitarem fer servir el llenguatge de la culpa, el judici o la dominació. I podem experimentar el plaer profund de contribuir al benestar d’altres persones.

Tot el que s’ha integrat a la CNV es coneix des de fa segles sobre la consciència, el llenguatge, les habilitats de comunicació i l’ús del poder que ens permet mantenir una perspectiva d’empatia cap a nosaltres mateixos i cap a les altres persones, fins i tot en condicions difícils.

– Marshall B. Rosenberg

La comunicació es basa en els principis històrics de la no violència: l’estat natural de compassió quan no hi ha violència present al cor. La CNV ens recorda el que ja sabem instintivament sobre com se sent de bé connectar-se autènticament amb un altre ésser humà.

10 IDEES CLAU SOBRE LA COMUNICACIÓ NOVIOLENTA

1. L’objectiu principal connectar amb les nostres emocions i necessitas (autoempatia) i amb les de l’altra persona (empatia). És un moviment intern d’apertura.
  2. Hi ha la intenció de tenir cura de la relació i establir un canal de comunicació obert i empàtic.
  3. Pretén respectar les conductes de les altres persones, no canviar-les a la nostra conveniència.
  4. Amb la CNV no es vol ni guanyar ni controlar els demés, existeix una voluntat de coexistir en pau.
  5. Parteix de l’observació d’una situació i els comportaments, per a identificar les emocions i necessitats que s’han generat per tal de donar-los resposta
  6. La consciència de les pròpies emocions i les alienes esdevé clau en la CNV per a desencallar el conflicte interpersonal.
  7. La connexió és l’objectiu últim de la pràctica de.
  8. La CNV ens ensenya que els nostres comportaments sovint no són més que estratègies errònies per donar resposta a les necessitats insatisfetes.
  9. Cal apreciar i valorar les necessitats d’una mateixa i de l’altra. Les necessitats no es canvien, si més no, es cobreixen, a partir d’accions que tinguin cura de la relació.
  10. Voler tenir la raó porta a la desconnexió d’una mateixa i de l’altra. És ineficaç en les relacions humanes.

Si consideres important que el teu equip educador tingui eines de Comunicació Noviolenta, no dubtis a demanar informació a hola@educacioemocionalescolar.com

Responsable: Mar Catalán Ramos
Finalitat: La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licito és per a gestionar la consulta que realitzes en aquest blog.
Legitimació: El teu consentiment explícit que vols rebre aquesta informació
Destinataris: Les dades que em facilites estan en el meu servidor de web i email OVH i en els servidors de Google Drive, tots ells compleixen amb la RGPD
Drets: Podràs exercir els teus drets d’accés, rectificació, limitació i suprimir les dades a hola@escolespelbenestar.com així com el dret a presentar una reclamació davant una autoritat de control.