Beneficis de l’Educació Emocional

L’Educació Emocional no és una moda pedagògica passatgera, ni tampoc es tracta d’una pràctica recent. Els beneficis de l’educació emocional estan ben documentats en la literatura científica.

Nombroses investigacions nacionals i internacionals,  recents i de fa més d’una dècada, han posat de manifest l’impacte positiu de l’aplicació de programes a l’entorn escolar (Durlak, Weissberg, Dymnicki, Taylor i Schellinger, 2011; Filella, Cabell, Pérez-Escoda i Ros-Morente, 2016; Filella, Pérez-Escoda, Agulló Morera i Oriol, 2014; Ros, Filella, Ribes i Pérez-Escoda, 2017).

Alguns dels nombrosos beneficis que s’han contrastat sobre l’Educació Emocional són els següents:

• millora de les relacions interpersonals,
  • disminució de problemes de conducta,
  • augment de l’empatia,
  • millor adaptació escolar, social i familiar,
  • disminució a l’índex de violència i agressions,
  • increment del rendiment acadèmic,
  • disminució dels problemes d’atenció, clima emocional més positiu,
  • menor consum de substàncies,
  • més connexió, implicació, satisfacció i benestar al centre educatiu,
  • baixada de l’ansietat i l’estrès, etc.

adolescentes educación emocional, empatía y asertividad

Quan parlem d’aquests beneficis els relacionem amb un programa estructurat d’educació emocional, i no tant amb una activitat puntual en un grup classe. Calen escoles amb una estructuració de programes d’Educacio Emocional que contemplin totes les etapes educatives i que apliquin sessions regulars durant el trimestre.

A més, és essencial que els docents que duen a terme les sessions emocionals, hagin treballat i integraten la seva pròpia persona els valors que volen transmetre al seu alumnat.
 Ha de ser coherent transmetre i entrenar empatia amb l’acompanyament d’una persona adulta que sigui exemple d’aquesta habilitat interpersonal.

Es fan necessàries escoles que, a més d’estar compromeses amb l’aprenentatge cognitiu, ho estiguin amb el ser i el sentir del nens i nenes que hi assisteixen.

Podem aportar més resultats que evidencien la necessitat de dur a terme programes d’Educació Emocional com s’especifiquen en els trballs de Durlak i Weissberg, 2007; Durlak, Weissberg i Pachan, 2010; Hawkins, Smith i Catalano, 2004; Payton et al., 2000.

L’aprenentatge socioemocional que es desenvolupa en els programes d’Educació Emocional aporta aquests beneficis que afegim als anteriors:

• millora les habilitats socials i emocionals,
  • modifica les actituds sobre les persones i els altres,
  • millora els sentiments de pertinença,
  • afavoreix el desenvolupament de conductes prosocials
  • i disminueix el manteniment de problemes conductuals.

Encara necessitem més arguments per a incloure l’Educació Emocional dins el dia a dia d’una escola?